04-866-11-77
רשימת שירותינו המקצועיים

מאמרים מקצועיים בנושא שיקום ושימור אמנות

" אחרי המבול!" - על טכניקות הרסניות באמנות העכשוית

במשך מאות שנות יצירה מתועדת, הקפידו ציירים הקפדה יתרה בכל הקשור בפן הטכני של עבודתם. זאת, מתוך הכרה בכך שהדבר ימנע התבלות מהירה של יצירותיהם.
לא מעט רפאים/משקמים (רסטוראטורים) יעידו, כי קל יותר להתמודד עם שיקום ציור שמן קלאסי בן 150-300 שנה, מאשר עם ציור עכשווי (מודרני) שנעשה בטכניקה מעורבת ולעתים בלתי צפויה. 



מה משותף למונה ליזה ולסבתא רבתא - היסודות לתחזוקה של היצירות בביתכם

מה משותף למונה ליזה ולסבתא רבתא - היסודות לתחזוקה של היצירות בביתכם

אם הצלחת לשים את ידך על המונה ליזה המקורית או שיש ברשותך צילום עתיק של סבתך האהובה, בשני המקרים תרצה בוודאי שהפריט היקר לליבך או לכיסך לא ירד לטמיון בגלל חוסר טיפול נכון.
יש לי שתי בשורות (כרגיל אחת טובה והשנייה רעה): הרעה היא שכל היצירות שלנו עוברות תהליך של "התקלקלות" (בליה), אפילו פסלי השיש, לא כל שכן ציורי שמן, ובמיוחד עבודות על נייר. כל יצירה וקצב ההזדקנות שלה.

מה משותף למונה ליזה ולסבתא רבתא - היסודות לתחזוקה של היצירות בביתכם



לווארנש או לא לווארנש - זו השאלה.

הווארניש - סוג של ציפוי (לכה)- שנועד להגן על ציורי שמן וציורים בטכניקות נוספות.
כמעט אף אחד לא יעלה בדעתו לתלות בביתו אקוורל שאינו שוכן לבטח מאחורי זכוכית.
אבל כשמדובר בציורי שמן, משום מה רבים מסתייגים או חוששים להגן עליהם.



למה אתם (הלקוחות) יכולים לצפות מתהליך שימור (קונסרבציה) או שיקום (רסטורציה)?

הסברים חשובים על שימור ושיקום יצירות אמנות

 

כל היופי והכיף בעבודתנו כמשמרים ומשקמי אמנות, הינו, שאין שתי עבודות זהות לגמרה, כול יצירה והסיפור האישי שלה, כל יצירה והצרכים הייחודיים שלה,  כך שגם התוצאה של התהליך השיקומי היא משוערת והתוצאה הסופית נקבעת במהלך העבודה.

 

הציור לפני ובזמן תהליך השיקום



"להרוג את השליח"

 
להלן ציטוט ממאמר "להרוג את השליח"  שכתב ופרסם הפובליציסט יהודה דרורי ב 5 לינואר 2003
 
"היה קיים מנהג בעולם העתיק שכאשר שליח היה מביא למלך בשורה רעה, היו הורגים אותו. נוהג זה היה ידוע, לא רק בבבל, פרס ואגן הים התיכון אלא אף אצל היפנים ,הסינים  והאינדיאנים למיניהם ביבשות אמריקה. גם בתנ"ך אנו מוצאים את דוד שמצווה להרוג את מי שהביא לו את הבשורה הרעה על מות שאול ויהונתן.
הנוהג הזה נשמר גם כיום בעולם המודרני..אבל..עם יותר הומאניות..לא ממש הורגים את השליח, פשוט מתעלמים מהמסר שלו..."
זה במקרה הטוב , או משמיצים אותו עד עפר במקרה הפחות טוב.
 



ליטוגרפיות והדפסים לעשירים בלבד!

חשבתם שליטוגרפיות זה "אמנות לעניים"?

 בשוק האמנות הישראלית ( כן זה ממש שוק, בדיוק כמו שוק מחנה יהודה), אני שומע לעתים קרובות מדי משפטים ואמירות כגון:



מי מסתתר מאחור גבי, חמניות או סוסים עם רוכבים?

לעתים לא נדירות אנו נתקלים ביצירה נוספת בגב היצירה ה"עיקרית". בדרך כלל אנו משקמים ומשמרים את שני צידי היצירה, בונים מסגרת דו-צדדית וכך "נהנים משני העולמות". במקרה של ציור החמניות הדבר לא היה כל כך פשוט.



גם על רסטורציה (שיקום/שיחזור) של מסגרות חלים חוקי האתיקה

במאמר הרצ"ב, אלי וילנר* דן בחשיבות של מסגרות של תמונות וטכניקות נכונות הדרושות לרסטורציה של מסגרות ושל יצירות אמנות.  



לעצור את הזמן - Encapsulation - אנקפסולציה

לפני שנים רבות, ה"למינציה" נחשבה כשיטת שימור (conservation) יעילה  ובת-קיימא.

 חשבו שהלמינציה תגן על מסמכים מהשפעות אקלימיות, עובש, מגע אדם ושתוכל להחזיק פריטים רגישים יחד למען הדורות הבאים.

למרבה הצער, מסתבר שעצם הלמינציה  עשתה הרבה יותר נזק מאשר תועלת



ICOM המועצה הבינלאומית של מוזיאונים, עצרת כללית ה 25. החלטה מספר 7

שנחאי, סין, 2010

החלטה מספר 7: הבהרה של טרמינולוגיה  של שימור- קונסרבציה-conservation להבדיל משיקום (שחזור/restoration)

העצרת הכללית מברכת ותומכת בהבהרה והגדרה של מינוח שימור כולל "שימור מונע", "שימור מתקן" ו "שיקום" (רסטורציה) כתנאים המועדפים המאפיינים את הפעולות השונות כדי לשמר את המורשת התרבותית המוחשית (פיזית) ואשר אומצו על ידי ICOM  ב כנס ה 15  התלת שנתי בניו דלהי  בספטמבר 2008. התנאים מוגדרים באופן הבא:



מי מפחד מציור דיגיטלי?

תמצית הראיון עם הצייר איש גורדון על ציור דיגיטלי שבשנים האחרונות , הופך לכלי פופולארי לא רק על ידי גרפיקאים, אלה גם על יד ציירים מסורתיים.



התאמת יצירות אמנות לעיצוב הבית


בחירת יצירת אמנות קשורה בקשר הדוק לקונספט העיצובי של החלל ולסקלת הצבעים המצויה בו
.

ההעדפה של בעל הדירה או העסק יכולה להשפיע על בחירה בין יצירות בסגנון מופשט, פיגורטיבי, ריאליסטי או היפר ראליסטי. 



Marouflage -מורואופלאג'

Marouflage -מורואופלאג'

במקור המילה הצרפתית שהתייחסה להדבקה של קנבס או ציור על קנבס על גבי קיר, טכניקה בת כ 500 שנה.

טכניקת שימור בשם זה שאנו משתמשים, מתייחסת לשיטת שימור שפותחה בשנות התשעים ב CCI(המכון הלאומי הקנדי לשימור – אחד המוסדות המובילים בעולם בתחום שימור ושיקום אמנות).

הטכניקה הייחודית הזאת מיועדת לעזור לציורים שנפגעו קשה*, ובעזרת טכניקה זו מייצבים אותם ומאיטים מאוד את תהליך הבלייה שלהן.

*בדרך כלל ציורים על גבי קנבס (בד) שהבד עצמו התחמצן, או מתפורר עקב חשיפה ממושכת ללחות או מים, או ה"ג'סו" לא מצליח יותר לשמש כחומר מגשר ביין הבד לציור עצמו עוברים תהליך של "לינינג" שנקרה גם  "רה-ליינינג", כלומר התקנה על גבי קנבס (ליינן) חדש.

התפיסה של CCI היתה: שאם הציור נפגע מאוד, והוא בסכנה ממשית או בתהליך של התפוררות, נפילות או התרוממות צבע נרחבות, יש לתת לו את סיכויי ההישרדות הגדולים ביותר. וזה מורואופלאג' אכן עושה.

על ידי התקנה של הציור עצמו על גבי לוחות צלולוזה מיוצבות בשרפים אקריליים, ובזמן התהליך הזה, החדרת שרפים מייצבים, דרך הצד האחורי של הציור, לשכבות הציור, מונעים בדרך כלל  תנועת התפשטות והתכווצות של הקנבס עקב שינויים בלחות היחסית - RH, וכן את התנועה הגמישה האופיינית לציורים ע"ג קנבס שבמצב בעייתי מגבירה את היפרדות שכבות הצבע מהיסוד או מהקנבס.

בסיום התהליך הזה הציור עם הלוח מצלולוזה מודבק ע"ג לוח Gator מיוחד, לוח אינרטי, שאינו מושפע מלחות, חרקים או זיהום אוויר.

שאר תהליכי השימור/שיקום הם רגילים, וכוללים בדרך כלל: תיעוד, טסטים, ייצוב ראשוני, איחוי קרעים, מילוי טקסטוראלי,  in painting, ציפוי מגן.

Marouflage -מורואופלאג'




טרוי - בניית אתרים