0544-662888
רשימת שירותינו המקצועיים

לווארנש או לא לווארנש - זו השאלה.

הווארניש - סוג של ציפוי (לכה)- שנועד להגן על ציורי שמן וציורים בטכניקות נוספות.
כמעט אף אחד לא יעלה בדעתו לתלות בביתו אקוורל שאינו שוכן לבטח מאחורי זכוכית.
אבל כשמדובר בציורי שמן, משום מה רבים מסתייגים או חוששים להגן עליהם.


הציירת האמריקנית הידועה ג'ורג'יה או'קיף, נאלצה לפנות למוזאונים המחזיקים בתמונות השמן שלה - כאלה שמרקמן הקטיפתי המט, נוצר על ידי שימוש בצבעים יבשים מאוד עם מעט מאוד שמן המקשר בין הפיגמנטים, וכמובן ללא ווארניש - ולהורות להם לצפות אותן בווארניש, שכן, הן פשוט החלו להתפורר.

על הווארניש לא חל הפתגם "כל המרבה הרי זה משובח". שכבת המגן אמורה להיות אחידה ודקה, שאם לא כן, תיווצר מתיחות על פני הציור וקצב ההיסדקות הטבעי של הצבע והוארניש אף יואץ. את הווארניש יש לחדש מדי תקופה. הדעה המקובלת היא, שלאחר עשור עד שלושה, מומלץ שהציור יגיע לידיו האמונות של הרפא, אשר יסיר את השכבה הישנה, שבינתיים ספגה את החומרים המזהמים, סביר להניח שהתקהתה, הצהיבה ונסדקה, ויצפה את הציור בשכבת מגן חדשה. פרק הזמן בין טיפול משמר אחד לשני משתנה כל כך (בין 10 ל 30 שנה) בגלל שגורמים רבים משפיעים על קצב הבליה, כמו למשל רמת זיהום האוויר, רמת קרינת האולטרה סגולה, צורת הניקוי ועוד. 

האתיקה של שימור (consevation) ושיקום (restoration) היא בין היתר להביא את היצירה כמה שיותר קרוב למצבה המקורי, כלומר בעת שנוצרה על ידי האמן או האמנית. נקודה זאת חשובה מאוד, כי זה בדיוק מה שניקוי מקצועי וציפוי נכון עושים. כאשר האמן מסיים את יצירתו, הצבעים "שבעים" עסיסיים ונקיים, עם השנים (בדרך כלל), הצבעים מתעממים, מקבלים אובך, מצהיבים, ומתקהים מאוד. ניקוי זהיר אך יסודי, וציפוי נאות, מחזירים את גלגלי הזמן אחורה וכמובן מאטים מאוד את קצב הבליה.


דוגמה למספר ציורים לפני ואחרי הטיפול המשמר













המועד הנכון לציפוי ראשוני של תמונת שמן: כחצי שנה עד שנה מרגע סיום היצירה, ( לפי עובי ומספר שכבות הצבע) בדיקה נוספת לקביעת המועד הנכון הינה על ידי הרחה, ברגע שהריח האופייני לשמן פשטן נחלש מאוד, זה הזמן לווארנש!

מיכאל קרוב קארו
פורסם לראשונה בירחון "מכירה פומבית" גיליון מספר 21, הרחבות ועדכון אפריל 2014.

© כל הזכויות שמורות למיכאל קרוב קארו

 


חזרה למאמרים וכתבות

טרוי - בניית אתרים