04-866-11-77
רשימת שירותינו המקצועיים

לעצור את הזמן - Encapsulation - אנקפסולציה

לפני שנים רבות, ה"למינציה" נחשבה כשיטת שימור (conservation) יעילה  ובת-קיימא.

 חשבו שהלמינציה תגן על מסמכים מהשפעות אקלימיות, עובש, מגע אדם ושתוכל להחזיק פריטים רגישים יחד למען הדורות הבאים.

למרבה הצער, מסתבר שעצם הלמינציה  עשתה הרבה יותר נזק מאשר תועלת

  נמצא   שהלמינציה לא ממש "קבועה" ויציבה והיא לא ניטראלית, פשוט לא מגינה על הפריטים. במשך הזמן שכבות הפלסטיק נפרדות, האוויר המזוהם, הלחות והחרקים חודרים פנימה ואז הפריט מתפורר לאבק והכי חמור הוא הדבק של למינציה, הוא זה  שגורם  לצבעים להתמוסס, נספג בנייר וגורם לשינויים לא רצויים.

להפתעתי גם כיום, עשרות שנים אחרי שהוכח על הנזק שטכניקת ה"למינציה" גורמת, יש עסקים רבים שממליצים ללקוחותיהם על טכניקה זו כ "טכניקת שימור"!

אז איך שומרים על הפריטים החשובים לכם בצורה נכונה?

 אחת מהטכניקות המעניינות היא אנקפסולציה.

היות ואלה שעוסקים במלאכת השימור, כיום הרבה יותר נזהרים לא לבצעה שום פעולה בלתי הפיכה לפריטי ארכיון, ליצירות אמנות,  או לפריטים  היסטוריים.

ולכן  במקום למינציה , עכשיו אנחנו "מקפסלים".

איך עושים זאת?

הפריטים שמיועדים לשימור עוברים סוג של חיטוי מעובש ,חרקים זעירים כמו כנימת הספר, "דג הכסף", המינוח המקובל לתהליך הוא "סטריליזציה", הטכניקה מותאמת לחומרים שמהם היא מורכבת, עם זה נידוף או הקרנה. במידת הצורך הפריט עובר שיקום (Restoration) כמו איחוי קרעים, ניקוי וייצוב, לאחר מכן הפריט מוכנס בין שני לוחות פוליאסטר ארכיבי (Milar).

 לרוב הפריט מוחזק במקומו ע"י החשמל הסטטי שנוצר באופן טבעי בין שני הלוחות. הסגירה מבוצעת  בחלל עם לחות יחסית נמוכה 45-50 אחוז, דבר שמבטיח שלא יתפתח עובש (בד"כ  עובש לא גדל במקומות שיש בהם לחות יחסית הנמוכה מ 60%)

אם הפריט מיועד לאחסון באזור ללא בקרת אקלים מושלמת -הקצוות מסביב נאטמים הרמטית ונוצר מיקרו-אקלים שנוח ומתאים לשמירת הפריט מהשפעות חיצוניות.

לאחר התהליך גם פריטים פריכים למדי  כמו גזירי עיתונים ישנים ניתנים לשינוע, שימוש, צילום וכו'. בגלל שהפוליאסטר אמנם קשיח אך גמיש ושקוף מאוד.

 כמובן היעוד העיקרי הוא אחסון ארוך טווח תוך הגנה מקסימאלית על הפריט, כלומר טכניקת שימור זו אינה מיועדת לטליה או "גלגול"  או כיפול !

 

טכניקת ה- Encapsulation הוא הפיכה לחלוטין; צריכים רק לחתוך את הקצוות של הפוליאסטר ולשחרר את המסמך.

הפוליאסטר עצמו   נטול חומצה  ואינרטי, כלומר הוא ניטראלי - הוא לא יגרום שום נזק.

 עם זאת המטען הסטטי  (חשמל סטטי) יכול להוות בעיה, לכן פריטים עם מדיה אבקתית או חופשית  כמו פחם, פסטל או גירים צבעוניים לא מתאימים לשימור בטכניקה זו. במקרים אלה, הדרך הטובה ביותר הוא להשתמש ב"פולדר" תיקני מנייר נטול חומצה ( נייר משמר) ולאחסן את הפולדר באזור עם בקרת אקלים:

כאשר טכניקת שימור זאת מיועדת לארכיון או אחסון שעומד בתקנים מחמירים של לחות נאותה 45-55%, טמפרטורה קבוע והאוויר מסונן ממזהמים שונים, אפשר ואף רצוי לקטום את פינות הפוליאסטר כך שהתחולה "תנשום".

 

אנקפסולציה יכולה לגרום לאפקט "מיני- חממה", אם הפריט מאוחסן בסביבה חמה      ובתנאים של שינוים מהירים בטמפרטורה, אז אנקפסולציה יכולה להאיץ את הנזק שנגרם על ידי חומצות הגלומות במסמך.

 ולכן רצוי לבצעה מראש  נטרול החומציות  ((Deacidification. שיטה נוספת היא לשים נייר מיוחד (barrier paper ) מאחורי הפריט, נייר  שמנטרל למעשה את חומציות הפריט.

בדרך כלל טכניקת שימור זאת מיועדת לאחסון ולא לתצוגה בטליה.

שלכם, מיכאל קארו

 

©כול הזכויות שמורות לקארו אמנויות


חזרה למאמרים וכתבות

טרוי - בניית אתרים