0544-662888
רשימת שירותינו המקצועיים

שימור אמנות (קונסרבציה - conservation) - המלצות לשימור תמונות



כל שקל שתשקיעו בשימור היצירה, יחסוך לפחות עשרה שקלים בשיקומה

נכון לכול היצירות ופריטים מחומרים אורגניים, כמו הדפסים, צילומים, רקמות וגובלנים, מסמכים פסלי עץ וכו'.


האויבים העיקריים של יצירות אמנות ופריטים אחרים שעשויים מחומרים אורגניים.

 

לחות יחסית


◄ לחות יחסית וטמפרטורה לא מאוזנים, הלחות היחסית והטמפרטורה קשורים זה בזה, וכול שינוי בטמפרטורה גורר שינוי בלחות היחסית גם ללא הוספה או גרייה של מים.

הלחות היחסית המומלצת בסביבת היצירות הינה בין 45% ל 55%. לחות גבוהה יותר, שזה המצב הנפוץ בארץ, גורמת להיחלשות התשתית של היצירה, קילופי צבע, גידול עובש, ולבסוף אף התפוררות של היצירה. קירות חיצוניים וקירות הסמוכים לחדרי אמבטיה, רגישים במיוחד ועלולה להיות בהם תופעת "קונדנסציה"- כלומר התעבות מים ע"פ הקיר ומעברם ליצירה! הטמפרטורה האידיאלית ליצירות האמנות הינה 18-20 מעלות צלזיוס!
שינויים מהירים בטמפרטורה ולחות יחסית, הינם ההרסניים ביותר ליצירות אמנות!

טיפול מונע/הגנה: ע"י שימור ומסגור מיוחדים, מיקום מבוקר, מערכת ויסות לחות וטמפרטורה ביתית או מיוחדת לחדר בו היצירות. שימוש מושכל במיזוג אוויר/ חימום.

 

אור ותאורה


◄ אור ותאורה, אור חזק, במיוחד אור המכיל קרינה UV, גורמים לדהיית צבעים, האצת "הזדקנות" היצירה והתשתית עליה בוצע היצירה.
גם אור רגיל גורם לשינויים כימיים ומבניים וביחס ישיר לעוצמתו! הנזק שנגרם הינו מצטבר ובלטי הפיך! לכן מוזיאונים טובים מקפידים על רמת תאורה נמוכה ליד יצירות ובמיוחד ליד פריטים יקרים ונדירים מאוד.

טיפול מונע/הגנה: חסימת אור שמש,שימוש בסוגי תאורה ללא UV, או שימוש במסנני UV על התאורה או היצירה. הימנעות מהצבת תאורה חזקה/מרוכזת קרוב ליצירה גם אם היא ללא UV.

 

אויבים ביולוגיים כמו חרקים, עובש, מכרסמים


◄ אויבים ביולוגיים כמו חרקים, עובש, מכרסמים. באקלים סוב-טרופי יש מספר חרקים הניזונים מהתאית (צלולוזה) שביצירות אמנות, ואף חרקים התוקפים עץ, כמו "דג הכסף" (זנבזיף), כנימת הספר, חיפושית העץ (מכונה תולעי עץ) תיקנים, עובש ופטריות.

טיפול מונע/הגנה: מסיבות אקולוגיות משתדלים כיום לבצעה הדברה רק במצב של נגיעות ולא כטיפול מונע, אך הדבר מחייב ניטור קבוע.
מסגור משמר נכון נותן הגנה נגד חרקי הנייר. במידת הצורך, מומלץ להשתמש בשרותי חברת הדברה המתמחה בטיפול באוספי אמנות ולא מדביר רגיל העלול לגרום נזק ליצירותיכם.

 

זיהום אויר


◄ זיהום אויר: אבק, פיח, תרכובות גופרתיות ומתכות שונות אשר קיימים דרך קבע באוויר, גורמים ע"י ריאקציה כימית לשינויים בצבעים, לכתמים ביצירה ובתשתית, דהייה והיחלשות התשתית.

טיפול מונע/הגנה: מסגור נכון, ציפוי מגן וגיבוי נכון ליצירות ללא זיגוג, ולגבי יצירות יקרות במיוחד יש לשקול סינון ונטרול האוויר.
*חשוב לדעת שבאזורים עירוניים ותעשייתיים רמת זיהום האוויר גבוהה ומסוכנת פי כמה, ( לא רק ליצירות אלה גם לנו).

 

מסגור לא מתאים


◄ מסגור לא מתאים: הוא הגורם השכיח ביותר לנזקים ליצירות! מסגור "רגיל" גורם לנזק ישיר ליצירה ( במקום להגן עליה) ע"י מגע חומרים חומציים ביצירה, קירבה או מגע היצירה בזיגוג, שימוש בדבקים חודרניים ושימוש בטכניקות וחומרים בלתי הפיכים, חשיפת היצירה לגורמים סביבתיים ( אלה שהזכרנו בסעיפים הקודמים).

טיפול מונע/הגנה: רק מסגור משמר המותאם ספציפית לסוג היצירה ימנע נזק וודאי וייתן הגנה ליצירה. ראה דף מידע נפרד המוקדש רק לנושא של "מסגור משמר".

ככלל, מומלץ לבצע תיעוד דיגיטלי של כול היצירות שלכם ולבצע בדיקה תקופתית מדי מספר חודשים לנזקים או תהליכים שלילים, כפי שאנו מדריכים אתכם בהרצאות ובסדנאות שאנו מעבירים.

 

 

ככלל, מומלץ לבצע תיעוד דיגיטלי של כול היצירות שלכם ולבצע בדיקה תקופתית מדי מספר חודשים לנזקים או תהליכים שלילים, כפי שאנו מדריכים אתכם בהרצאות ובסדנאות שאנו מעבירים.

אנקפסולציה שיטת שימור ייחודית שפותחה בספרית הקונגרס בארה"ב

להורדת קובץ PDF אודות שימור יצירות לחץ כאן

טרוי - בניית אתרים