0544-662888
רשימת שירותינו המקצועיים

למה אתם (הלקוחות) יכולים לצפות מתהליך שימור (קונסרבציה) או שיקום (רסטורציה)?

הסברים חשובים על שימור ושיקום יצירות אמנות

 

כל היופי והכיף בעבודתנו כמשמרים ומשקמי אמנות, הינו, שאין שתי עבודות זהות לגמרה, כול יצירה והסיפור האישי שלה, כל יצירה והצרכים הייחודיים שלה,  כך שגם התוצאה של התהליך השיקומי היא משוערת והתוצאה הסופית נקבעת במהלך העבודה.

 

הציור לפני ובזמן תהליך השיקום

הציור לאחר שיקום ומסגור משמר


למה אנחנו (הלקוחות) יכולים לצפות מתהליך שימור או שיקום?

 

שימור(פרזרבציה - conservation):
 מטרת תהליך השימורי למנוע נזקים שעלולים להיגרם ליצירה שאינה מוגנת בצורה נאותה, או לא עברה את התהליך השימורי אשר הותאם במיוחד למדיה בה בוצעה היצירה  ולתשתית (המצע) שעליה המדיה.
על פי רוב תהליך שימורי אינו משנה את אופי  ומראה היצירה, לא לחיוב ולא לשלילה, כלומר אינה מתקנת נזקים שנוצרו ובוודאי אינה מקלקלת את המראה.
 יוצא הדופן הוא תהליך ביצוע ציפוי מגן (וארניש) על ציור שמן.
 בדרך כלל, (אך לא תמיד), ניקוי היצירה מציפו י ישן, שכבר הצהיב, קיבל אובך, ספג חומרים מזהמים  או ניקוי לכלוך מציור ללא וארניש, ואז ביצוע הציפוי עצמו, גורם לעיתים לציור להיראות בהיר יותר והצבעים חיים יותר

* וכך למעשה, מביאים את הציור קרוב יותר למה שהיה עם סיום יצירתו על ידי האמן.

 

שיקום-רסטורציה:
הקו המנחה אותנו בתהליך השיקום (restoration-תיקון נזקים שנוצרו) הוא קודם כל להחזיר את היצירה למצב הכי קרוב למה שהייתה עם סיומה בידי האמן.
לא לתקן שגיאות ויזואליות של האמן (במידה והיו) ולעשות את המינימום ההכרחי.
בסוף תהליך זה אמורה לא להיות הפרעה ויזואלית ממרחק צפייה סביר של כמטר וחצי, אך בדיקה מקצועית כן אמורה לאפשר להבחין בין המקור לחלק המתוקן.
   בתהליך שיקומי עלינו להסיר בדרך כלל לכלוך וחומרים זרים לפני שלב ה- In-painting, ועם מדובר בציור שיוצג ללא זיגוג, יש כמובן צורך בציפוי המגן שהזכרתי למעלה, התוצאה היא שוב: שלרוב הציור יראה בהיר יותר והצבעים חיים יותר.

 

תהליך ניקוי:
כפי שציינתי, האתיקה היא להביא את היצירה, קרוב ככול האפשר, למצבה המקורי, אך יש מצבים שהרסטוראטור מוגבל, למשל בעבודות על נייר או  רקמות, כאשר יש כתמים שלא ניתן להסיר מבלי לפגוע ביצירה עצמה או למשל בציורי שמן בהם ניקוי אגרסיבי ועמוק יגרום לפגיעה בפיגמנטים מקוריים של היצירה, במקרים כאלה נגביל את עצמנו לניקוי ברמה  שלא תגרום נזק ישיר או עקיף ליצירה.
כלומר:  עדיף לנקות פחות מדי מאשר יותר מדי.
לרוב, עד שלא התחלנו את התהליך השיקומי בפועל ולא עשינו את הטסטים הנדרשים על כל פיגמנט ופיגמנט ועל כל חומר ממנו מורכבת היצירה, לא נדע בצורה מדויקת מראש איך היא תיראה בסוף התהליך, עד כמה היא תתנקה או תבהיר.

 

לסיכום:
כל היופי והכיף בעבודתנו כמשמרים ומשקמי אמנות, הינו, שאין שתי עבודות זהות לגמרה, כול יצירה והסיפור האישי שלה, כל יצירה והצרכים הייחודיים שלה,  כך שגם התוצאה של התהליך השיקומי היא משוערת והתוצאה הסופית נקבעת במהלך העבודה. 

 

תמונת אקווארל לפני שיקום ואחרי

 

  

 

 

מיכאל קארו

 

מושגים:

רסטורציה = רפאות = שיקום

רסטורטור = רפא = משקם

© כל הזכויות שמורות


חזרה למאמרים וכתבות

טרוי - בניית אתרים