0544-662888
רשימת שירותינו המקצועיים
הבלוג שלי

פיקאסו הצעיר בפריז


משמרים גילו כלב חמוד, מקושת בסרט אדום, חבויים מתחת לציור של פאבלו פיקאסו.

חמישים שנה לאחר מותו, יצירתו של פיקאסו עדיין מעוררת התרגשות - כמו הדמות של הכלב שצוות של משמרים גילו תחת שכבות הצבע של סצנת הלילה הפריזאית שלו הנקראת "לה מולן דה לה גלט". משנת 1900.

גרסתו של פיקאסו לנקודת המוקד הבוהמית הזו, מהווה את גולת הכותרת בתערוכה  "פיקאסו הצעיר בפריז", תערוכה שהיא התרומה של מוזאון הגוגנהיים לתערוכות עולמיות לזכרו של האמן השנה. התערוכה, אשר תוצג עד ה-7 באוגוסט, התערוכה בודקת את הקשר הרומנטי של האמן עם עיר האורות, דרך 10 ציורים ורישומים שהוא יצר בשנתו הראשונה בפריז.  

צילום מתוך "פיקאסו הצעיר בפריז" במוזיאון גוגנהיים. צילום: מידג' ווטלס, קרן סולומון ר. גוגנהיים, ניו יורק

. © 2023 הורשת פיקאסו / אגף האמנים של חברת הזכויות (ARS), ניו יורק.

לפני שאנשי גוגנהיים הציבו את "לה מולן דה לה גלט" בתצוגה, הם שיתפו פעולה עם מדענים ממוזיאון המטרופוליטן והגלריה הלאומית, על מנת לבדוק ולחקור בצורה מעמיקה את הציור.

ג'ולי ברטן,((Julie Barten המשמרת הבכירה לציורים מגוגנהיים, שניהלה את הפרויקט הזה, הסירה מהציור, שכבות של לכלוך וציפויי מגן (וארניש) שאינם מקוריים.

סריקת"רנטגן", של הציור הזה מ-2017, הראתה שפיקאסו החליף את מגדרם של שני דמויות  שעומדים בצד שמאל של הציור. אך השימוש בטכניקות משולבות , של "אינפרה-רד"

ו X-Ray , חשף פרטים שלא נראו בעין בלתי מזויינת,  כולל כלב שעשועים קטן וחמוד, עם סרט אדום לצוורו, שהוסתר על ידי פיקסו על יד צביעתו  צבעכהה, שניראה כצל או שער של איה, וזה ממש התחתית הציור במרכז!

 

פרט מהציור של "לה מולן דה לה גלט" של פיקאסו, שמדמה את מראה הכלב שפיקאסו הסתיר בסופו של דבר.

הצילום ע"י: אלנה באסו, סילביה סנטנו, ג'ון דלאני © 2023 מורשת פיקאסו / אגף האמנים של חברת הזכויות (ARS), ניו יורק.

"זה לא היה נדיר בזמנו, לראות כלבים, בעיקר כלבים קטנים, באולמות הריקודים במונטמרט", סיפרה האוצרת מגן פונטנלה.  בציור אחר, של סצנת רחוב, מאותה שנה, שמכונה "עזיבת התערוכה האוניברסלית, פריז" ניראים שני כלבים  בקדמת התמונה.  מדוע פיקאסו הצעיר (היה אז בן 19!) החליט להסיר את היצור החמוד הזה מ"לה מולן דה לה גלט" נשאר בלתי ברור, במיוחד כשאהבתו לכלבו האישי "לאמפ", ידועה היטב. רוב התיאוריות (הניחושים) מצביעות על שיקול  של אסתטיקה, המבט הישיר וסרט האדום והאלגנטי של בעל החיים היו מסיטים את תשומת הלב משדה הראיה, ומרחיקים את תשומת הלב מהמסיבה. אך מדוע השאיר כל כך הרבה רמזים וסימנים די ברורים של השינויים שעשה בקומפוזיציה של התמונה שלו?

 יכול להיות פשוט שפיקאסו עבד במהירות ולא תמיד הקפיד על כיסוי מוחלט של שינוייו, ואולי, האמן נהנה להשתעשע  בהשאירו רמזים מאחוריו.

"פיקאסו בן התשע-עשרה, לא היה יכול לדמיין שהתקדמויות מדעיות יאפשרו לנו, ביום מהימים, להשתמש בהדמיה ממוחשבת על מנת להציג את "הקרביים" של הציור שלו. ברטן הדגישה כי למרות שהם לא מתכננים לעשות בדיקות וחקירות מעמיקות נוספות בתערוכה זו, "מדעני השימור, ממשיכים לגלות עוד ועוד דוגמאות לשינויים בציורים של פיקאסו, ולכן גילויים נוספים ייתכנו  גם יתכנו. פיקאסו הצעיר בפריז" מוצג במוזיאון גוגנהיים, ניו יורק, עד ל-6 באוגוסט.

 ויטוריה בנזין, 21 במאי 2023

הציור המדובר, כפי שמוצג בגוגנהיים

 

חזרה לבלוג

טרוי - בניית אתרים