0544-662888
רשימת שירותינו המקצועיים

הבלוג שלי

שיקום של איקונה - הסיפור מה קרה לה ואיך שיקמנו


ביום ראשון התקיים טקס הסרת הלוט מעל איקונה ששיקמנו עבור כנסיה בעכו.

בטקס, התבקשתי על יד האב סאמר, לדבר על תהליך השיקום והשימור של האיקונה .

להלן מה שסיפרתי לקהל בכנסיה:

"אני רוצה לספר לכם, ש"בקארו אמנויות", אנחנו שנים, אלה ואני, ובכל תהליכי השיקום והשימור אנחנו עובדים כצוות מתואם היטב.

כאשר קיבלנו את האיקונה לסטודיו שלנו בדיוק לפני שנה, התחלנו בתהליך של בדיקה יסודית של האיקונה, תהליך שכולל בין היתר:

בדיקה ותיעוד באור רגיל בספקטרומים שונים, בין 3000 ל 6000 קלווין. דבר שנתן לנו בחינה מדויקת של הגוונים השונים.

בדיקה בתאורת צד שנותנת לנו את הטופוגרפיה של היצירה.

בדיקה באור אולטרה סגול בתחום שבין 380 ננומטר ל 420 ננומטר, שנותנת לנו מושג לגבי התערבויות שונות בעבר.

צילום ברזולוציה גבוהה לתיעוד ובחינה, בתאורה רגילה , תאורת צד ובתקריבים שונים.

בדיקה בסטראו-מיקרוסקופ, שאפשרה להבחין מה עברה היצירה במשך כ 350 שנה.

אז התחלנו בדגימת היצירה בנקודות של פיגמנטים שונים ותגובות שלהם להתערבות לחומרי שימור שונים, על מנת להבין מה מתוך הציור שלפנינו זה המקור, ומה הם תיקונים והתערבויות מהעבר.

הבנו שהיצירה עברה לפחות שלש התערבויות משמעותיות של רסטורציה בתקופות שונות.

לפני שנים רבות, היצירה נפגעה ממים עד כדי התפוררות ועובדן הציור ב שליש התחתון.

מקדימה עברה over painting, כבד ביותר במספר אזורים נרחבים, השלמות של אזורים שנפגעו ממים, הוספת קישוטים בכסף, שפגעו פיזית ביצירה .

גם מאחורה, אפשר היה לראות שעברה שלש פעמים תהליך של Re Lining, תהליך מג'ורי שמעיד על כך שהיצירה הייתה בבעיה קשה.

הבנו שכל הרקע והשליש התחתון של הציור אינם כבר כפי שהצייר צייר, אלה צוירו מחדש בשלבים שונים בעבר.

אז התחלנו בתהליך של מחקר על דימויים דומים מההיסטוריה של אמנות כנסייתית. הכנו הדמיות לגבי האזורים שהשתכנענו שלא היו המקוריים. בחרנו את הדימוי הנכון על פי כל ההשוואות שעשינו.

רק אז התחלנו בתהליך השיקום הפיזי:

ייצבנו זמנית את פני הציור בתהליך שנקרא facing, בו אנחנו מדביקים נייר "יפני", בדבק שניתן להסרה בקלות במועד מאוחר יותר.

הסרנו מגב התמונה, בזהירות רבה, שלושת  חיזוקי ה "lining", שיכבה אחרי שיכבה.

ביצענו תהליך ייצוב שנקרא Mauroflage, טכניקה שפותחה בצרפת וקנדה ומיועדת למצבים של יצירות שנפגעו מאוד קשה.

הסרנו את שני כתרי הכסף שהוספו תוך כדי גרימת נזק פיזי לאיקונה.

הסרנו בסבלנות אין סופית את שכבות התיקונים הרבות מהעבר, ששינו את מראה האיקונה למצב בלתי נסבל.

והתחלנו בתהליך של reconstruction של תשתית הציור, זאת התשתית  שאפשרה לנו לצייר מחדש את החלקים החסרים.

ביצענו in painting באזורים שהיה בהם נזק אבל עדיין ראו את הציור המקורי מסביב.

ציירנו מחדש את החלק החסר של האיקונה -זה השליש התחתון שהיה חסר, על פי ההדמיות שהכנו.

השלב הכמעט סופי  - ביצענו שימור של האיקונה ע"י ציפוי מגן בשתי שכבות.

והשלב הסופי היה הכנת מסגרת מכבדת ששומרת על הציור מאחור ומסביב.

עשינו תיעוד לפני, בזמן ואחרי השיקום. והנה מספר צילומים מתיעוד הזה.

 

 

 

אחד הכתרים שחוברו לציור תוך גרימת נזק ליצירה

 

 

 הסרת שלשת השכבות שנוספו במהלך מאות השנים  

 

 

הברת ה Facing

 

סיום של הייצוב, והתחלת הניקוי

 

בדיקת תנוחת היד של מדונה

 

שלבים אחרונים של השיחזור

 

 

צילומים מהטקס

הבישוף מושך בחוט ומתגלה האיקונה

האיקונה בתאורה מיוחדת.

 

חזרה לבלוג

טרוי - בניית אתרים