אמן החודש

יונת השלום על-פי פרופסור מרטין גרוס

 


פרופסור מרטין גרוס – רופא שיניים מומחה לשיקום, מרצה וגם פסל.                                             פרופסור מרטין גרוס נולד ב-1949 בניירובי בירת קניה. ב- 1938 הוריו- מייקל ואורסולה, ברחו מגרמניה הנאצית לקניה. הוריו הכירו בניירובי, התחתנו שם ונולדו להם שלושת ילדיהם: הלן, אסטל ומרטין.

מרטין גדל בניירובי עד גיל 11 ובשנת 1960, כשקניה חוותה הפיכה צבאית עברה משפחת גרוס לאנגליה. בלונדון, רכש מרטין את השכלתו המקצועית כרופא שיניים ובהמשך עשה התמחות בשיקגו.

מרטין עלה לארץ לבדו בגיל 28 בשנת 1977. בישראל הכיר את פנִי שוּץ שעלתה לארץ לבדה ממוֹנטֶבידֵאוֹ בירת אוּרוּגוּאָיִ. השניים התחתנו והקימו משפחה בתל אביב. יש להם שלושה ילדים ושני נכדים.

במקצועו מרטין הוא פרופסור לרופאת שיניים מומחה לשיקום הפה, בעל קליניקה פרטית בתל אביב. מרטין לימד בביה"ס לרפואת שיניים באוניברסיטת תל אביב כ- 30 שנה. הוא הרצה וניהל את התוכנית לתואר שני בשיקום הפה ((Prosthodontics.

משנת 2013 מכהן בתפקיד נשיא האגודה הבינלאומית לשיקום הפה.

מרטין מספר:

 " אבא שלי היה גם רופא שיניים וגם אמן וכמוהו מצאתי את עצמי יום אחד לפני כ- 25 שנים (בגיל 40 בערך) מפסל את הצורה של העיר העתיקה של ירושלים על בסיס תמונה ישנה שהוא צייר.

ועידת השלום של מדריד שהתקיימה בשנת 1991, בה נפגשו בפעם הראשונה מנהיגים מישראל וממדינות ערב לדון על שלום, שימשה לי כהשראה לפָסֶל את יונת השלום. יונת שלום זו הושפעה, מאז ועד היום, מכל אירוע חשוב בחיינו כעם וכמדינה. כל אירוע מדיני או פוליטי, רגשי או חברתי קִבֶּל את יונת השלום הפרטית שלו אשר בגופה, בהבעתה ובתנוחתה הביעה את דעתה והרגשתה על המתרחש.

בכל יונת שלום, מפוסלת ומוטבעת העיר העתיקה של ירושלים (הקדושה לשלושת הדתות המונותיאיסטיות ובכך משמשת כמרכז העולם) לפרטי פרטים, על גופה ועל כנפיה.        

כמו באירועים רבים האופפים אותנו וכמו חיינו במדינה זו, חלק מיוני השלום הללו חגות מעלינו מלאות תקווה ואופטימיות בעוד שאחרות הלומות צער וייאוש שוכבות מבוישות או רמוסות ולעיתים אף מתות.

לאחר הסכמי אוסלו, יונת השלום האופטימית תוכננה להימסר לשני זוכי פרס נובל לשלום-  יצחק רבין ושמעון פרס, אך בעקבות רצח רבין היא נמסרה לשמעון פרס בלבד. בנוסף לפרס, גם טדי קולק- בעבר ראש העיר ירושלים, אפרים סנה- בעבר שר הבריאות ואף הגנרל ואן גינקל – בעבר מפקד כוח השלום של האו"ם בסיני, קבלו את יונת השלום האופטימית.

הנשיא קלינטון בעת ביקורו לציון 10 שנים לרצח רבין, קבל אף הוא יונת שלום אופטימית שסימלה את הסכם השלום עם ירדן .

בין יוני השלום הללו המציינות אירועים אופטימיים ומשמחים, אשר ניתנו למנהיגים חשובים אשר פעלו למען השלום ולמען חיים רגועים יותר, היו גם הרבה (הרבה יותר מדי) יוני שלום פסימיות, פצועות והרוגות שסימלו וייצגו את הרוע , רפיון הידיים והייאוש המקיפים אותנו.

אף על פי כן ,ולמרות הכול, קיימת אצלי סדרה של יוני שלום מאושרות ואופטימיות שרק ממתינות להזדמנות להישלח ליציקה כדי שתוכלנה אף הן להתעופף בשמחה ולשוב ולסמל לכולנו תקווה מחודשת".

תערוכה זו הינה תוצר של הצד האומנותי של אישיותו של מרטין ב – 25 שנים

גלרית תמונות






טרוי - בניית אתרים