הבלוג שלי רסטורציה (שיקום) של ליתוגרפיה של יוסל ברגנר- האם זה כדאי?רסטורציה (שיקום) של ליתוגרפיה של יוסל ברגנר- האם זה כדאי? לא תמיד כדאי לשקם ליטוגרפיות, במיוחד כאשר מצבן רע וצריך להשקיע הרבה זמן בתהליך השיקום. אז קורה שעלות השיקום יותר משווי היצירה! אבל במקרה של הליתוגרפיה הזאת, הסיבה הייתה רגשית. היא הייתה תלויה בבית הורי הלקוחה, ועם רגשות אי אפשר להתווכח. מצבה היה כל כך גרוע, (ראו את כתמי העובש, הצריבה החומצית וכתמי מים!) שאמרתי לה שאוכל לשפר את המצב אך לא בטוח שאפשר יהיה אפשר להחזיר את הגלגל לאחור ב 100%. תקריבים של מצב היצירה לפני השיקום
ואכן כך היה, אמנם היצירה נראית הרבה יותר טוב, אך זה לא מושלם, כמו שאנחנו רגילים. חשוב לציין, שאפשר היה למנוע את מרבית הנזקים, לו מלכתחילה היצירה הייתה ממוסגרת ב"מסגור משמר", שגם ניקרא "מסגור נטול חומצה" או "מסגור מוזיאלי". היצירה אחרי תהליך רסטורציה (שיקום)
איך משקמים יצירה במצב כזה? התשובה היא : מאוד בזהירות! מתחילים בתיעוד וכתיבת דו"ח מצב. ממשיכים בבדיקה של כל הצבעים, כל פיגמנט ופיגמנט, לגבי עמידותם בחומרים המיועדים, אחרי שמצאנו באיזה חומרים פועלים הכי טוב, אחרי שבדקנו והגענו למסקנות מה אפשר ומה לא, איזה חומרים בטוחים יותר ואיזה גם בטוחים וגם עושים את העבודה. רק אז, מתחילים בתהליך השיקום. תחילה שמים את היצירה במים רכים וקרים, כאשר היא בין רשתות עדינות, כי כאשר הנייר רטוב, הוא רגיש ביותר לכל לחץ או מתח, ויכול להיקרע בקלות נוראית. בכל שטיפה מעלים את הטמפרטורה, ורק אחרי שהפסיקו לצאת מזהמים, צהובים/חומים למים אפשר להתחיל בניקוי עצמו. יש הרבה חומרים שיכולים לעזור חוץ ממים רכים, אנזימים, מי חמצן, אור אולטרה סגולי בספקטרום מסוים ועוד. תהליך הייבוש, נעשה גם הוא במספר שלבים, תחילה יבוש ראשוני, וכאשר היצירה עדיין לחה, מייצבים את הנייר עם Sizing מתאים, שמחזיר לנייר את התכונות הייחודיות שלו ומייצב אותו. הייבוש הסופי נעשה כאשר היצירה בין ניירות סופגים (Blotting Papers) ושטיחי לבד. בסיום התהליך, גם מסגרנו את היצירה במסגור משמר. הלקוחה הייתה מאוד מרוצה, וזה מה שכל כך חשוב לנו. שלכם מיכאל חזרה לבלוג |
|