הבלוג שלי "סלווטור מונדי" של לאונרדו - תהליך האימות של היצירה -פוסט שני שמתייחס למכירה השערוריתית
- לפני המכירה ב"כריסטיס" ניו-יורק, באו מומחים כמו Nica Rieppi שהקדישה 4 שנים (!) למשימה האימות של היצירה. היא והצוות שלה, השתמשו בטכנולוגיות זיהוי ואבחון המתקדמות ביותר הקיימות, כמו גם השוואות לספרי אמנות מפורטים רבים והכול כדי לאמת את היצירה.
- "אין לי ספק, שזו אינו עבודה של "מעתיקן", אלה ידו האמתית של המאסטר שיצרה אותה", אמרה ריאפי, שמשמשת כחוקרת הראשית של המכון "Art Analysis & Research".
- ריאפי והצוות שלה שכולל עוד 6 מדענים, בדקו בסבלנות רבה (נו, 4 שנים!) את הציור ברמה המקרוסקופית, תוך לקיחת דגימות מזעריות לקביעת ואישור הפיגמנטים, החומרים והטכניקות ששימשו את האמן ביצירה. הם בדקו כול משיכת מכחול בצילומי רנטגן, באור אינפרה-אדום וגם באולטרה-סגול ובטכניקות נוספות.
-
- המחקר של ריאפי, בסגנון של סידרת הטלוויזיה CSI, על רפואה משפטית, תרם לעבודתם של צוותים אחרים שחקרו את הפאן האמנותי ואת ההיסטוריה והמקוריות של היצירה. "בעולם בו מכירות אמנות בהיקף של מיליארדי דולרים, הולך ומתעצם, המדע הופך להיות חשוב יותר ויותר", אמרה ריפי.
- היצירה שבוצע ככול הנראה בשנת 1500, ומכונה "מושיע העולם" (Salvatore Mundi), מתארת את ישו מחזיק יד אחת בתפילה וכדור בדולך בידו השנייה, כאשר הוא לבוש בחלוק כחול.
- זהו אחד מתוך כ 20 ציורים הידועים של לאונרדו.
- רמז אחד חשוב לאוטנטיות שלו בא מהרכב הצבע, הצוות גילה בדגימות המזעריות שימוש ב"לפיס לזולי" - lapis lazuli, זה היה אז פיגמנט נדיר ויקר ביותר, יובא מאפגניסטן, והיה נדיר והרבה יותר יקר מזהב! חומר הזה היה זמין רק לאמנים במעמדו של לאונרדו.
- רמז משמעותי נוסף, לדברי ריאפי, היא השימוש המורכב והמתוחכם של שכבות צבעים מונוכרומטיים שהונחו על הקנבס זה על גבי זה להסגת האפקטים הייחודיים ללאונרדו, עוד לפני שהתחיל לצייר את הציור בצבעים. טכניקה זהה עם הטכניקה של בציור הלא גמור שלו
"The Adoration of Magi".
- "עובדה היא, שהציור הזה הוא יוצא דופן באיכותו ברמה המיקרוסקופית, תודות לייחודיות שאנו רואים ברמה זו, אין לנו ספק כי הציור הזה הוא של תקופת הזמן הנכונה," אמרה Rieppi. "ואז הבנתי שאף אחד אחר באותה תקופה לא יכול היה ליצור את זה חוץ מאשר לאונרדו".
- היו מומחים כמו Jacques Frank, היסטוריון של אמנות ומומחה לדה וינצ'י, שבדקו את היצירה והגיעו למסקנה כפי שסיפר לניו יורק טיימס, שהקומפוזיציה אינה של לאונרדו שהעדיף תנוע סיבובית, "זה עבודת סטודיו טובה עם מעט לאונרדו במקרה הטוב, וזה ניזוק מאוד". כמובן ש Jacques Frankלא המשיך במחקר שלא היה לרוחה של בית המכירות כריסטיס.
- ריאפי אמרה, שהיא והצוות שלה עבדו כול הזמן מתוך חשדנות וספקנות, בגלל ההיסטוריה הבעייתית של הציור. עם זאת, אמרה ריאפי, הם הגיעו לנקודה בה החומרים והטכניקות השתלבו למסקנה חד משמעית שזה לאונרדו מקורי.
- "המדע, מאפשר לנו כיום להתבסס יותר על עובדות מדעיות בנוסף לידע האישי ותחושת בטן". מסכמת ריאפי.
חזרה לבלוג
|
|
|