הבלוג שלי שימור או שיקום? Conservation or restoration? רסטורציה או שימור?לשיקום אמנות (art restoration) התייחסו כאשר הייתה התערבות ביצירה שנגרם לה נזק. פעולת השיקום כוונה להחזיר את גלגלי הזמן אחורה- במידת האפשר ,ועל פי קריטריונים ברורים של מה מותר ומה אסור לעשות בתהליך זה. מאז שכול נושא ה"Green" ובר- קיימות הפך לאופנתי ודומיננטי, יש משום מה נטייה הולכת וגוברת להחרים את המילה "שיקום" (אמנות , תמונות ויצירות בכלל) ולהשתמש אך ורק במושג "שימור". אני מסכים לחלוטין שהמשמר /המשקם חייב לעשות כמה שפחות, כלומר לא להתערב אלא במה שממש אין ברירה. המשמרים החדשים (זה אותם אנשים שפעם קראו להם רסטוראטורים, קריא משקמים) יכולים לקרוא לעצמם איך שהם רוצים, אך העובדה היא שרוב רובם עוסקים בפועל לא מעט בשיקום! כאשר אתה מתערב פיזית ביצירה ,לדוגמה: יש לך ציור קרוע, והקרע מפריע ויזואלית, ואתה מתקן יפה את הקרע על פי הכללים (תיעוד, טסטים, איחוי, מילוי in-painting, ציפוי מגן ותיעוד מסכם) או שיש לך יצירה שהוכתמה קשות מכתמי מים או עובש כבד או ש"וונדאליסט" ריסס על היצירה צבע זר, ו"המשמר" מתקן את הנזק –מה זה שימור או שיקום? אם נבדוק במילון רגיל: שימור: שמירה, השגחה, פיקוח, אחזקה, תחזוק שיקום: רהביליטציה, קימום, החזרה למצב הקודם, החזרה לאיתנו, מהרס לבנייה. אם תבדקו ב"ויקיפדיה" באנגלית (בעברית המינוחים הנ"ל בכלל לא לעניין) תמצאו ששיקום אמנות למעשה הוסר מ"ויקיפדיה" – כן הוא היה שם בעבר, המושג "שימור מוסבר בצורה יפה ונרחבת, כלומר אלה שמכתיבים את המגמה של מעבר משיקום לשימור גם השפיעו על הכותבים במילון האינטרנטי.
רובנו ראינו (לפחות בתמונות) את הפסל "פייטה" של מיכאל אנג'לו. לפני 41 שנה תקף תייר תימהוני את הפסל בפטיש וגרם נזק ניכר - שבר חלקים מהפסל. הפסל שוקם בתהליך שלקח כ 10 חודשים, ברמה כזו שאין הפרעה ויזואלית. אז מה אתם חושבים, האנשים ש"טיפלו בפסל הזה והחזירו אותו לקדמותו , שיקמו אותו או שימרו אותו? האנשים האלה יכולים לקרוא לעצמם "משמרים" אך הפעילות הנפלאה שעשו, היא שיקום לכול דבר. המלצתי לכול המשמרים המצטנעים, בפעם הבאה שאתם משקמים יצירה , תרשו לעצמכם לומר בגאווה "שיקמתי....". לכן כששואלים אותי "מה אתה עושה", אני עונה: עוזר לאנשים לשמור על שכיות החמדה שלהם ואם הן כבר ניזוקו אני משקם אותן במידת האפשר עבורם.
אגב חשוב לציין שכול הנאמר כאן מתייחס לשימור ושיקום אמנות פלאסטית, סביר להניח שלכול תחום של נכסי התרבות יש כללי אתיקה ייחודיים משלו, כמו למשל בעוד שבציורים מקובל שאחרי השיקום לא רואים בעין רגילה את המקומות שנפגעו, בארכיאולוגיה מבדילים בצורה מכוונת בין המקור לאזור שתוקן או הושלם.
מיכאל קארו משמר ומשקם אמנות © כול הזכויות שמורות. חזרה לבלוג |
|