0544-662888
רשימת שירותינו המקצועיים
הבלוג שלי

אופקים חדשים מבקרים בחיפה


 

תנועת אופקים חדשים הייתה הקבוצה המשפיעה והמשמעותית ביותר ביצירה האמנותית בארץ ישראל. בשנות החמישים והשישים. היא הוקמה ב 1948 בעקבות מחלוקת בתוך אגודת הציירים, על נושא ייצוג בביאנאלה בוונציה. לפורשים מאגודת הציירים הצטרף יוסף זריצקי שהיה עד אותה העת יו"ר אגודת הציירים, והוא הפך למנהיג והמנטור של הקבוצה. ייחודה העיקרי של הקבוצה היה גיבוש חבריה סביב גישה כללית : העדפת הבינלאומי על המקומי, ולא סביב מצע אידיאולוגי ייחודי. למרות מאפיינים אוונגרדים בקבוצה, בסגנונם נטו רוב חברי הקבוצה לאמנות מופשטת ובייחוד למופשט לירי. בהעדפתם את הגישה הבינלאומית על המקומית (הכנענית ואסכולת בצלאל), השפיעו חברי הקבוצה על כל הפעילות האמנותית בארץ. זריצקי כתב בקטלוג התערוכה הראשונה של הקבוצה, כי מטרתה היא "להסביר לקהל את דרכיה וצורותיה של האמנות החדשה, ולהחדיר בו ערכי אמת אלה ולמען יוכל לעכלם ויצעד קדימה יחד איתנו".

מקור ההשפעה החזק על חברי הקבוצה הייתה האמנות האירופית המופשטת ( אבסטרקט), ובייחוד השפעת האמנות הצרפתית הפוסט אימפרסיוניסטית. השאיפה לאוניברסליזם הביאה את האמנים להתרכז באמנות שנחשבה בעיניהם באותה עת כאוונגרד אמנותי מתקדם. אמנות אשר התבססה על האלמנטים הכי בסיסים והכי טהורים של ציור: קו, מרקם, צבע וקומפוזיציה. התנועה הציגה גרסה מקומית לסגנון הציור המופשט שהיה מפותח באירופה ובארצות הברית זה מכבר. רוב חברי הקבוצה לא הגיעו לאמנות מופשטת "טהורה", אלה להפשטה בעלת זיקה לנוף הארץ ישראלי וסיפורים מקומיים. הקבוצה הייתה פעילה רשמית עד 1963.

שלושת האמנים הבולטים בקבוצה והמזוהים עמה יותר מכל הם יוסף זריצקי, יחזקאל שטרייכמן ואביגדור סטימצקי, אמנים רבים נוספים נמנו אף הם על קבוצה זאת אם כמייסדים ואם כמצטרפים. בין אלה ניתן למצוא את חיים קיוה, מרדכי אריאלי, אביגדור לואיזאדא, פינחס אברמוביץ, אהרון כהנא, צבי מאירוביץ, מרסל ינקו, משה קסטל, דב פייגין, יחיאל שמי, יעקב וכסלר, רוברט בזה, אבשלום עוקשי, משה פרופס ואחרים. סגנון הציור האקספרסיבי של הקבוצה, שימש פעמים רבות מסגרת לציור בעל מאפיינים לאומיים שונים. זריצקי יצר בשנים אלו, סדרות של ציורים הנושאים שמות של יישובים וקיבוצים ובהם הפשטה צורנית של הנוף. דב פייגין יצר פסל מופשט בשם "אלומות", כך גם מרסל יאנקו, אשר פיתח סגנון פיגורטיבי-אקספרסיבי המציג "חיילים" או "צופרי אזעקה". אחרים, כמו משה קסטל ואהרון כהנא, הוסיפו לסגנון מוטיבים "מזרחיים" בהשפעה של האמנות הכנענית. למרות הקו והאידיאולוגי הרשמי והמוגדר, היצירה של חברי הקבוצה הייתה מגוונת מאוד, לא רק בהיבט החומרי אלה בתפיסה האמנותית שלהם. בתערוכה מוצגות יצירות מתקופות שונות של חברי הקבוצה, חלקן אף לפני הקמתה הרשמית, וכך אנו יכולים לחזות בתהליכים שהובילו להתהוותה.
 מיכאל קארו
 שעות הביקור: מ 14:00-10:00, מ 16:00 עד 18:00 בימי ו' מ 10:00 עד 14:
 
 
חזרה לבלוג

טרוי - בניית אתרים