0544-662888
רשימת שירותינו המקצועיים

מילון מונחים


א ב ג ד ה ו ז ח ט י כ ל מ נ ס ע פ צ ק ש ת הגדרות לרמות או מידת הנזק לציורים  מונחים באנגלית שבינתיים אין להם תרגום

נ

ניקוי Cleaning: הסרה של וארניש שהתיישן או התקהה, ניקוי של לכלוך, אבק וחומרים זרים מפני הציור. חשוב: למרות שתהליך זה נחשב כשגרתי ואלמנטרי בתהליך השימור והשיקום, הניקוי הוא אחת הפעולות העדינות והמסוכנות ביותר ליצירה, אם נעשה בידיים לא מיומנות, ראה המושג "ניקוי יתר".  תוצאות התהליך הן לעיתים דרמתיות – אנו רואים את הציור במצב דומה למצב בו היה כשהצייר סיים אותו, ולא מאחורי מסך של לכלוך ווארניש כהה.

 

 ניקוי הצד האחורי של הקנבס: הסרת הלכלוך והאבק שהצטברו, מקטין משקל יתר וגם מקטין את המתח על פני הקנבס, על פני התשתית ושכבות הצבע. גם הסרת החומרים החומציים שגורמים להיחלשות הקנבס חשובה מאוד. הניקוי מאחור חייב להיעשות בזהירות ומקצועיות  יתר, אחרת עלולה לגרום לנפילות צבע מקדימה.

 

נפילות צבעFlaking: היפרדות של הצבע משכבת היסוד או היפרדות שניהם מהתשתית.

נגרם עקב היוצרות סדקים גדולים מאוד, פגיעה פיזית, כשל טכני בזמן הציור, שינויים מהירים בטמפרטורה ולחות יחסית וגורמים רבים נוספים.

 

נידוף:  טיפול במזיקים ביולוגיים (שאופייניים לציורים, כמו: חרקים, עובש ופטריות) ע"י חשיפה מבוקרת לאדים של חומרים מתאימים כמו Thymol  או Phenyl-phenol. התהליך גם נקרא סטריליזציה.

 

נזקי חרקים: יש מספר חרקים שמזיקים גם ליצירות אמנות, לדוגמה : "דג הכסף" (זנבזיף) פוגע בעיקר ביצירות על נייר וגורם לנזקים משמעותיים. חיפושית העץ (תולעת עץ) כנימת הספר וכו'.

 

נזקי מים: כתמי מים, היפרדות שכבות הצבע והיסוד, עובש ופטריות הם התופעות העיקריות שגורמים מים בבואם במגע עם תמונות. כאשר יצירות נפגעות ממים  טיפול מידיי על ידי איש מקצוע (רסטורטור/משמר) הוא קריטי.

ככול שזמן התגובה יהיה מידיי, רמת הנזק המצטבר וכך גם עלות התיקון יהיו קטנים יותר ולהפך.

 

נטול חומצה: חומרים ומוצרים שהם ברמת  PH של 7 או יותר (בסיסי). חשוב במיוחד לגבי שימור יצירות על נייר ובמסגור משמר (מוזאוני).

 

נדידת חומציות: העברת חומציות יתר מחומר אחד לשני, לדוגמה : צריבה חומצית של יצירה מפספרטו רגיל (חומצי) או גיבוי של היצירה מקרטון  גלי רגיל.

 

נזקי עשן : נזק שנגרם עקב חשיפה של הציור  לחומרי בעירה שונים, בעיקר כאלה שלא עברו תהליך של בעירה מלאה, לדוגמה של נרות, קמין, טבק וכמובן שריפה בבית.

יש לטפל בנזקי עשן בהקדם על מנת להקטין את הסכנה של ראקציה כימית בין החלקיקים לציור עצמו.

 

ניקוי יתר OVER CLEANED : כאשר בתהליך הניקוי של שכבות הלכלוך מסירים או פוגעים בצבע המקורי של הציור. זה נחשב לפגיעה חמורה בציור! לכן אנשי המקצוע מבקרים תדיר את תהליך הניקוי.

על מנת למנוע  מצב זה, עדיף שהציור יהיה עם ניקוי פחות ממושלם מאשר שיגיע לניקוי יתר.



תגיות

אקוורלציור שמןדהיה -UVהדפסיםמסגור מזיקמסגור משמרציור אקריליציור קרוערסטורציהשיקום תמונהתחזוקה של אמנותתיקון ציורתיקון תמונהמסגרות עתיקותרסטורציה של ציורשיקום ציוררסטוראציהתמונת שמןשיקום צילום


טרוי - בניית אתרים