0544-662888
רשימת שירותינו המקצועיים

מילון מונחים


א ב ג ד ה ו ז ח ט י כ ל מ נ ס ע פ צ ק ש ת הגדרות לרמות או מידת הנזק לציורים  מונחים באנגלית שבינתיים אין להם תרגום

ה

הַבחָלָהblanching : מושג שמתאר את המצב  של לכה או ציפוי מגן (וארניש) כאשר הוא הופך עם הזמן לעמום ,לא שקוף ומפריע לראות את היצירה כמו שהיא באמת .

היפרדות - DELAMINATION: היפרדות בין שכבות הצבע ביניהן לבין עצמן או ביניהן לשכבת היסוד. היפרדות זו יכולה להיות אזורית, או כללית ונגרמת בד"כ עקב שינויים משמעותיים בלחות יחסית וטמפרטורה, עקב כשל טכנולוגי של חומרי הציור, חשיפה למים ועוד.

הורדת גיבוי - Backing removal  : הסרה של "ליינינג" ישן בגלל שכבר אין לו חוזק מבני ואינו תומך ביצירה או בגלל שהוא עצמו יוצר בעיות לא רצויות. הדרכים להסרת הגיבוי הן או מכניות, או כימיות או בחום ולעיתים שילוב של מספר טכניקות, זה תהליך מאוד רגיש, למעשה מפרידים את הליינן מהציור ולא את הציור מהליינן.

היפרדות - Cleavage: היפרדות ו/או התרוממות של שכבות הצבע, עם או בלי היסוד  ((gesso, כתוצאה של לחות, פגיעות מכניות, שינויים מהירים בתנאים אקלימים וכשל טכני של חומרי הציור (יתכנו יותר מסיבה אחת). קיימים שלשה סוגי היפרדות שניתן לזהותם בבדיקה באור צד: שטוח, קמור וקעור.

הצטברות - Accretions –: הצטברות של חומר זר על פני היצירה שגורמת לשינוי המראה המקורי של היצירה, למשל – לכלוך, אבק, שומנים, צבע זר, מסמרים מהמסגרת,  וכו'. 

הזדקנות של ציפוי מגן: תהליך שמושפע מגורמים שונים כמו רמת זיהום האוויר, כמות הקרינה שהציור נחשף  ומתאפיין בהתכהות, אובך ושינוי גוון עד כדי שינוי מראה הציור, שמחייב הסרה זהירה של הציפוי הישן ויישום חדש.

הדבקת הציור על ליינן (קנבס) חדש וחזק - Lining:  כאשר ציור מגיע לשלב מתקדם של בלייה, והתשתית הקיימת אינה יכולה לתמוך יותר בשכבות הצבע, אחד הפתרונות הוא הוספת קנבס חדש. ההדבקה נעשית עם חומרים הפיכים כמו למשל beva371.

יש לא מעט ציורים עתיקים שעברו יותר מפעם אחת את התהליך הזה, וכאשר הוא  חוזר זה ניקרא Relining.

התכווצות - shrinking : תופעה של התכווצות התשתית או של המדיום ואשר גורמת לעיוותים קשים על פני היצירה. יכולה להיגרם עקב שימוש בקנבס שלא הוכן בצורה נאותה או שימוש בחומרים תעשייתיים שאינם מיועדים לציור. תופעה שרווחת (לצערי) כיום באמנות העכשווית.

התבקעות - split: תופעה שמופיע בדרך כלל בציורים על לוחות עץ. בדרך כלל מלווה גם בעיוות מסוים של לוח העץ עליו הציור.



תגיות

אקוורלציור שמןהדפסיםטיפול בציורציור אקריליציור קרוערסטורציהשיקום תמונהתיקון ציורתיקון תמונההרצאהרסטוראציה


טרוי - בניית אתרים