0544-662888
רשימת שירותינו המקצועיים

הבלוג שלי

חושפים את הקופידון אחרי 250 שנה.


רוב אוהבי האמנות , מכירים את הציור "נערה קוראת מכתב על יד חלון פתוח", של יוהן ורמיר. כפי שניראה בצילום הזה:

 

 

הציור מוצג במוזיאון לאמנות קלאסית,  (עתיקה בגרמנית) בדרסדן, גרמניה.

 

 כבר ב 1979 גילו בעזרת צילומי רנטגן, שבאזור ה"קיר הריק" שמשמש כרקע לדמות המרכזית, מתחת לשכבת הצבע הפשוטה של הקיר, מסתתרת דמותו של אל האהבה !

אך עד לאחרונה , המומחים היו בטוחים שהדמות כוסתה על ידי ורמיר עצמו, במהלך היצירה, על מנת לתת דגש לבדידותה של הנערה ולהשאיר את אווירת המסתורין, שאופפת רבים מציוריו של ורמיר.

מחקר עומק שנעשה ע"י מחלקת הרסטוראציה של המוזיאון בשיתוף עם "ריקסמוזיאון" (Rijksmuseum) בהולנד, הגיעו למסקנה חד משמעית, שהציור המקורי כלל את הקופידון, והציור שונה עשרות שנים אחרי מותו של האמן.

הבדיקה כללה בחינת הרכב החומרים על ידי מכשור מיוחד (אינפרה רד ספקטומטר), בדיקות עומק עם מיקרוסקופים מתקדמים.

לכן החליטה הנהלת המוזיאון יחד עם צוות יועצים בינלאומי , להביא את הציור למצב אליו התכוון האומן.

התהליך החל כבר בשנת 2017, ורק בתחילת 2019 , סיימו את שלב הסרת שכבות הווארניש (ציפוי מגן לציורי שמן), תהליך מאוד עדין ומסובך,

 (http://www.karo-arts.com/article.php?id=4).

 עם סיום שלב זה, אפשר היה לראות בבירור שהקטע המרכזי של הקיר עבר

Over painting, (ציור מעל ציור).

מנהל המוזיאון, הגדיר את הממצא כ"סנסציוני", והוא לא המעיט כלל!, כי מרגע חשיפת הקופידון, הציור קיבל משמעות אחרת לגמרה. עכשיו די ברור, על פי שפת הרמזים של ורמיר, שהנערה קוראת מכתב אהבה!

אנחנו לא יודעים אם זו בשורה רעה (ראה את הנייר מכורכם, כאילו קיווצ'צו אותו ואז ישרו מחדש, או להפך, מכתב מאהובה ותו לו.

כול האינטרפרטציות  הקודמות של המומחים הפכו ללא רלבנטיות!

במאי 2019 התחיל תהליך "סזיפי" של הסרת שכבות הצבע שמכסות את הקופידון.

 התהליך שנעשה על ידי המשמר (הקונסרווטור) הראשי של המוזיאון, כריסטוף שולצל, נעשה על ידי סכין מנתחים, בקצב של סנטימטר מרובע ביום, מתחת למיקרוסקופ,

 ולעיתים נדרשה הפסקה לבדיקות חוזרות ואימות הממצאים.

להערכתו, תהליך השימור יסתיים בסוף 2020, במקרה הטוב!

בתמונות הבאות, אפשר לראות את הקטע שכבר נחשף בהשוואה למצב שלפני. וכן את הגוונים "החיים", שהסתתרו מאחורי המסך החום של שכבות הווארניש הישנות שהתקהו עם השנים.

 קוריוז נוסף אך חשוב, בציור של ורמיר, "אישה מנגנת על צ'מבלו", נמצא קופידון זהה ברקע!

היצירה שוכנת ב London's National Gallery

עוד הוכחה משמעותית, לכך שהקופידון אכן היה בקומפוזיציה המקורית!

שלכם, מיכאל

 

 

חזרה לבלוג

טרוי - בניית אתרים